A 16. századtól kezdve az európai nemesség számos új politikai és kulturális változással - többek között a reformációval és az uralkodói hatalom megerősödésével - nézett szembe, amelyekhez, ha eredményesen alkalmazkodni kívánt, egyre kiterjedtebb elméleti és gyakorlati műveltséggel kellett rendelkeznie. A nemesi társadalom oktatás iránti igénye a kora újkor évszázadaiban jelentősen felértékelődött. Nem volt ez másként a Magyar Királyságban sem, ahol az elit és a feltörekvő nemesi rétegek - az oszmán háborúk ellenére - hamar felismerték, hogy a formális neveltetés és műveltségszerzés milyen fontos szerepet játszhat egy-egy család társadalmi pozíciójának emelésében vagy konzerválásában. A tanulmánykötet célja kör-képet nyújtani a katolikus elit és a főúri családok számára elérhető legfontosabb oktatási lehetőségekről. A kötet szerzői új levéltári alap-kutatásaik eredményeit adják közre, amelyek révén betekintést nyerhetünk egyfelől a hazai és az ország határain kívüli oktatási intézmények működésébe, másfelől pedig a nemesi famíliák oktatási stratégiáiba.