A gyerekirodalom irodalom-, kánon- és intézménytörténeti vonatkozásainak megértése mára már elképzelhetetlen anélkül, hogy ne vessünk számot a klasszikusok vagy a kortárs szövegek jelenlétével a gyerekkultúra mediális
terében. Ha gyerekirodalomról vagy gyerekkönyvekről beszélünk, mindig figyelnünk kell arra a mediális környezetre, a közvetítés és a közvetítettség összetett kontextusaira, amelyek már az elmúlt századok gyerekirodalmát is
körülvették. Mediális eseménynek kell tekintenünk a klasszikus gyerekirodalmi műfajok előzményeit, a szóbeli mesemondást, a gyerek- és iskolai folklór kisformáit, a gyerekrajzot, a vásári vagy családi bábszínházat, a játékok világát, hiszen nem csak a sajtó vagy a 20–21. századi tömegmédiumok megjelenése óta került a gyerekirodalom a médiumaink közös terébe.
A kötet esettanulmányok segítségével igyekszik bemutatni a gyerekirodalom közvetítettségének összetett kontextusait. A gyerekirodalmi műfajok (állatmese, gyereklíra stb.), a film, a képregény, az iskola mint médium, a 19–20. századi és a kortárs gyerekirodalmi sajtóintézmények és -műhelyek, a politikai ideológiákat közvetítő gyerekirodalom példáin keresztül a kötet szerzői sokféleképpen igyekeznek a gyerekirodalom és medialitás kapcsolatára irányítani a figyelmet.