A könyv a tankönyvkutatáson belüli, nemzetközi viszonylatban is csupán néhány évtizedes múltra visszatekintő nyelvkönyvkutatás első hazai kötete. Áttekintést nyújt a nyelvkönyvkutatás történetéről, ami hiánypótló a magyar szakirodalomban. Új nézőpontból közelít a nyelvkönyvekhez: a nyelvkönyvet a nevelés eszközeként vizsgálja. Alapvető célja ráirányítani a figyelmet arra, hogy a nyelvkönyvek nem csupán egy idegen nyelv nyelvi elemeinek rendszerezett, didaktikai apparátussal támogatott tárházai, hanem egyúttal nevelési célok elérésének eszközei is. Ez különösen igaz a bennük található olvasmányokra.
A kötet a nyelvkönyvszövegeket négy nevelési perspektívából veszi górcső alá: célnyelvi kultúrára nevelés, környezeti nevelés, globális nevelés és demokratikus állampolgárságra nevelés. Arra keresi a választ, hogy milyen az angol nyelvkönyvek nevelési potenciálja e négy nevelési terület szempontjából. Ehhez a szerző olyan elemzési rendszert dolgozott ki, amely könnyen adaptálható más nyelvek tankönyveinek vizsgálatára is. Az elemzés eredményei a kategória- és tankönyvprofilok. A nevelési dimenzió fókuszba emelése új irányt nyit a hazai nyelvkönyvkutatásban, és az idegennyelv-oktatást is gazdagítja.