Annyi mindenre tanítjuk gyermekeinket abban a reményben, hogy így majd jobban boldogulnak az életben! De vajon tényleg elboldogulnak a megszerzett tudással? És ez boldoggá is teszi őket?
Már az óvodába és iskolába kerülő gyerekek mindennapjainak is része a stressz, a szorongás, a has- és fejfájás egy-egy feladat előtt!
A teljesítmény- és eredményközpontúság kikoptatja a gyerekekből a kíváncsiságot, nyitottságot, érdeklődést, és óhatatlanul utoléri őket a rivalizálás, az összehasonlítgatás. Milyen eszközöket tudunk átadni ennek orvoslására, és megerősíteni a gyerekek önmagukba vetett hitét? Hogyan tudjuk javítani a figyelem képességét, hogy a gyerekek képesek legyenek megtartani a fókuszt, vagy rugalmasan tudjanak váltani egyik feladatról a másikra? Mindez komoly kihívás, hiszen kutatások bizonyítják, hogy egyre csökken az az időtartam, melyben képesek vagyunk a koncentrációra.
A mindfulness (tudatos jelenlét) számos gyakorlati eszközt nyújt arra, hogyan támogathatjuk meg magunkat és gyermekeinket a hétköznapok forgatagában. A könyvben szereplő, 5-10 éves gyerekeknek szóló gyakorlatok élvezetesek a számukra, mert kalandként, játékként fogják fel őket. Segítségükkel felfedezik önmagukat, és olyan készségeket sajátítanak el, amelyekkel képesek lesznek egy-egy feszült élethelyzetben önmaguk támaszai, legjobb barátai lenni. Mindehhez nincs szükség különleges eszközökre, felszerelésekre, körülményekre, ez pedig nagy segítség szülőknek és pedagógusoknak egyaránt.
A tudatos jelenlét értékei belenevelhetők a következő generációkba. Tudatos gyerekekből tudatos kamaszok, majd fiatal felnőttek válnak, akik egészséges kapcsolatot tudnak kialakítani magukkal és a világgal. Lelki rugalmasságuknak köszönhetően képesek lesznek kezelni a feszült élethelyzeteket, amikor kudarccal, visszaeséssel, kihívásokkal, elutasítással találkoznak. Már kora gyermekkorban megtaníthatjuk, hogy bölcsebb, tudatosabb hozzáállással az életük mindezekkel a nehézségekkel együtt is elégedett, kiegyensúlyozott és örömteli lehet. A mindfulness lehetőséget teremt arra is, hogy bizalmas, meghitt együttműködést építsünk ki szülőként és tanárként gyermekeinkkel.
Barta András, a Mindfulness Alapítvány kuratóriumi elnöke és Christopher Willard, a Growing Up Mindful című könyv szerzője, a Harvard Medical School tanára ajánlásával