Móricz Zsigmond életmuvének hatása és értékelése napjaink irodalmi közvéleményében rendkívüli változásokon megy át. A Móricz-naplók és más forrásmunkák kiadása, a legújabban kézbe veheto Móricz-monográfia, az ?újraolvasó? tanulmánykötetek, a megpezsdült irodalomtörténeti eszmecserék az olvasóközönséget is egy új Móricz-kép megismerésére sarkallhatja. Sorozatunk alkalmas eddig indokolatlanul háttérbe szorult remekmuvek fölfedezésére és a közismert ? inkább csak emlegetett ? munkák élményteli befogadására. A kötet a pályakezdéstol 1922-ig tartó idoszak novellatermésébol válogat. Olvastán csak ámulhatunk, mi mindent tudott a fiatal Móricz! Mindenek elott: mesélni (1902 és 1907 között járta az író a falvakat, többek közt még élo folklórt gyujtve). Kiválóan beszélte Mikszáth anekdotizáló nyelvét. A Csipkés Komárominé lapjain ott lángol az az erotika, amely a nemiséget, az elfojtott testi vágyakat az elsok közt közvetítette magas hofokon a magyar irodalomban. A Tragédia a magyar groteszk ábrázolás korai remeke. A világháborús elbeszélések az orosz és német irodalmi expresszionizmus legjobb darabjaihoz méltón taglalták a háborút mint az annál nem kevésbé kegyetlen, nyomorúságos ?béke? felfokozott élet-változatát. És persze ott a kötet képzeletbeli centrumában a legendás címadó írás: a Hét krajcár nem csupán Móricz Zsigmond áttörése az ismeretlenségbol az élvonalba, hanem a Nyugat ízlésvilágának szélesítése s egyben annak szimbóluma is, ahogyan a magyar epikában a hagyomány a XX. század modernségébe oltódik.